V předchozím příspěvku Učit se co nejméně a umět co nejvíce jsem teoreticky rozebíral, proč dává smysl naučit se ovládat moderní technologie a následně jak na to. A abych jen neteoretizoval, slíbil jsem, že v tomto článku ukážu aplikaci teorie do praxe.
Vyberte dovednost, kterou si chcete osvojit: pracovat s videem
Zvolte si výslednou úroveň, na kterou se chcete dostat: sestříhat video z dovolené tak, aby neobsaovalo nudné pasáže a bylo zábavné
Rozdělte dovednost na poddovednosti:
- různé možnosti, jak připojit foťák/kameru k počítači a stáhnout video
- porozumět principu, na kterém funguje program na úpravu videa (stopy, formáty zvuku a videa, funkce, filtry)
- jaký typ formátu videa je vhodný pro jaké účely
Obstarejte si všechny potřebné nástroje a podklady:
- první hledání k získání obecných informací a nějakého směru – https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=%C3%BAprava+a+st%C5%99ih+videa
- knihy věnující se videu – http://knihy.cpress.cz/digitalni-video.html
- Youtube návody – https://www.youtube.com/results?search_query=st%C5%99ih+videa
Na základě prvotního průzkumu si zjistím, jaký program je vhodný pro začátečníka a následně budu hledat výukové materiály pro konkrétní program.
Kromě videa k sestříhání a počítače už nebudu potřebovat nic dalšího.
Vytvořte si pevný časový rozvrh k procvičování a zbavte se všech překážek, které by tomu mohly zabraňovat: jelikož pracuju od 8 do 17, domů se dostanu až v 18, kdy večeřím. Nechám si trošku prostoru na případné domácí práce a protože nesleduju televizi, nemám problém věnovat se učení se úpravě videa od 20 do 21:30. Víkendy jezdím na chalupu, tudíž se budu věnovat videu každý pracovní den od 20 do 21:30. Tento harmonogram si poznamenám do kalendáře s upomínkou 30 minut předem.
Jaké překážky by mi mohly zabraňovat v procvičování a jak jim předejít?
překážka | opatření |
členové rodiny / spolubydlící | seznámit je s mým záměrem a požádat, aby mě v době 20:00-21:30 nerušili |
hlad | najíst se před procvičováním, případně připravit si něco rychlého k zakousnutí během procvičování |
mobilní telefon | vypnout úplně, případně vypnout zvonění a otočit displejem tak, abych na něj neviděl |
Skype, email, Facebook, … | vše nepotřebné k učení se vypnout/zakázat |
nedostupnost internetu | stáhnout videa a články na disk počítače |
ruchy okolí | protože nemám samostatnou místnost, kde bych se zavřel a měl klid, použiju k izolaci sluchátka |
Abych věděl, jak si vedu, vytvořím si tabulku v Excelu a budu si poctivě zapisovat, co nového jsem se naučil ten den a jaký mám ze sebe pocit (bodování od 1 do 10; čím větší číslo, tím lépe).
Protože vím, že lidský mozek není stavěný na konstantní držení pozornosti po delší dobu, budu pracovat ve 25 minutových intervalech s 5 minutovými pauzami (brouzdání na Facebooku nebo iDnes není efektivní pauza, jakákoliv fyzická aktivita je – například protažení těla, kliky, krátká procházka, uklizení pokoje atp.). K dodržování tohoto plánu mi dopomůže stránka www.tomato-timer.com, případně doplněk pro můj prohlížeč Chrome Strict workflow.
Tím je mé plánování u konce a nezývá nic jiného, než si užít proces učení se něčeho nového, co jsem vždycky chtěl umět, ale doteď jsem o tom jen mluvil. Nastává čas hýbnout zadkem a konečně začít něco dělat. Uvidíte, že si poděkujete zpětně.
Nezapomeňte, že nejdůležitějším pravidlem je vydržet prvních 20 hodin, ať se děje, co se děje.